torsdag 3 september 2009

Panama Geisha 2009!






Äntligen är årets Geisha från Esmeralda här! Vid årets auktion gick kaffet för rekordpriser och vi är tacksamma över att till sist ha kommit över en av lotterna. Att kalla det årets mest efterlängtade kaffe är nog ingen överdrift. Passa på för tillgången är extremt begränsad.

Kaffet är plockat i April 2009. Området där plockningen skett på farmen heter Mario, samma område som gett oss vinnarkaffet från denna farm fyra år i rad.

Läs kafferostaren Johan Ekfeldt inlägg på sin blogg.


"Igår var det skarpt läge, det var dags för årets första rost av Panama Esmeralda Geisha. Årets skörd. Plockat i April i det klassiska Geisha-området på Finca Esmeralda, samma område som har gett oss alla dessa rena kaffen som vunnit en sån respekt och vördnad kaffevärlden över. Fortfarande har dock kaffet i Sverige inte fått den status det förtjänar. Kaffet är nämligen precis så bra som ryktet säger.

MEN, det är extremt rostningskänsligt. Min helg har gått åt till att sätta den optimala profilen till detta humörsvängande kaffe. Det har varit en utmaning och extremt lustfyllt. Några sekunder hit, några temperatursteg dit och kaffet har tagit helt oväntade smakvändningar. Men till sist hittade jag en profil som jag igår försökte föra över på vår UG22. Resultatet ligger nu packat i fina små 125-gramspåsar. Jag är nöjd, det var en närmast euforisk upplevelse vid rosten. Det kändes som min 15 års rostningserfarenhet lätt fram till detta moment of truth ögonblick. Jag kände en sån kärlek till hantverket att känslan nästan blev fysisk. Jag insåg att det är detta är jag, en kafferostare. Jag älskar mitt kaffe och det älskar mig tillbaka!

Fortfarande leker vi med bryggprofilen, men här är vinnaren än så länge:

Vikt: 15 gram
Vattenmängd: 2,2 dl
Vattentemperatur: 88 grader
Malning: mokabrygg
Extrahering: Snabb förfuktning, 10 sek omrörning, på med press, vila och pressa försiktigt.

I koppen får det en ren, klar ton, tydlig Geisha-karaktär med floral arom och mjuk citrus i koppen. Grymt gott."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar